English grammar

Adjektiv – Adjektivet berättar bland annat något om ett substantiv eller ett pronomen. Det talar om hur en person eller en sak är, till exempel rund och svensk. Många adjektiv kan kompareras (jämföras), till exempel stor-större-störst.

 

  1. Adjektiv används oftast framför ett substantiv. Till exempel: Who is that tall boy over there?
  2. Adjektiv används ofta som be, become, look osv. Adjektivet talar då om hur subjektet är. Till exempel: My brother is happy.
  3. Man använder adjektiv efter följande ord: look, seem, sound, feel, smell, taste. Till exempel: Emma looks wonderful.
  4. Man använder även adjektiv efter följande ord: as, if, than. Till exempel: As usual, you are late.
  5. Men även efter anything, something, nothing, everything. Till exempel: Do you have something important to say?
  6. De flesta korta adjektiv kompareras med ändelserna -er, -est. Till exempel kind-kinder-kindest MEN! Om adjektivet slutar på konsonant+y, ändras y till i (gäller för de två sista formerna). Till exempel: Pretty-prettier-prettiest
  7. Många längre adjektiv kompareras med more och most. Till exempel: Serious-more serious-most serious.
  8. De flesta adjektiv som slutar på –ed kompareras också med more och most. Till exempel: Bored-more bored-most bored
  9. Vissa adjektiv har oregelbunden komparation. Några vanliga är: good-better-the best, bad-worse-the worst, little-less-least
  10. Glöm inte att nationalitetsord är adjektiv och att de stavas med stor bokstav. Till exempel: He is English.

 

Lär dig skilja på adjektiv och adverb! Den största skillnaden är att adjektiv beskriver hur något är medan adverb beskriver hur man gör något.

 

Adverb – Ett adverb bestämmer ett verb, ett adjektiv eller ett annat adverb. Engelskan bildar adverb främst genom att lägga till –ly på adjektivet. Adverb beskriver hur du gör saker på olika sätt. Till exempel: What do you mean? she asked angrily (argt). Angrily beskriver hur du frågade. Det finns många slags adverb. Adverben talar framför allt om hur något händer, var något händer, när något händer, hur någon är, hur någon gör något.

 

  1. Hur adverb bildas av adjektiv? Till adjektivet quiet läggs –ly till, vilket ger adverbet quietly.
  2. Adverbet till good är well
  3. Några verb har samma form som adjektivet. Det finns ingen särskild adverbform. Till exempel: fast (snabb, snabbt), long (lång, längre), only (enda, bara).
  4. Några adverb förekommer både med och utan –ly men har olika betydelser. Till exempel: We got there late (sent) jämfört med Have you seen Alex lately (på sistone)
  5. Även adverb kan kompareras. Till exempel: rapidly-more rapidly- most rapidly, far, further, furthest
  6. Några adverb brukar förstärka adjektiv och adverb. Till exempel: Sandra is incredibly pretty, but she sings terribly badly.

 

 

Övningsmeningar: Översätt till engelska

 

  1. Linda ser underbar ut ikväll.
  2. Som vanligt ägde innebandy turnering rum i december.
  3. Martin är ännu smalare än Martina.
  4. Det finns viktigare saker i livet än pengar.
  5. Engelsmän föredrar te.
  6. De fyra spanjorerna spelade tennis.
  7. Hon hade till slut hittat en egen lägenhet.
  8. Han har troligen glömt allt.

 



Reading comprehension

Reading Comprehension text and questions

 

Read the text and answer the following questions

 

Bradley sat at his desk in the back of the room. Last seat, last row. He felt safe there. The counselor had scared him. She was even worse than he had imagined. He looked at Jeff, who smiled at him and then returned to his work. Bradley was glad Jeff was his friend. Jeff and me are a lot alike, he thought. We’re both smart. We both hate the counselor. And we both like sneaking into the girls’ bathroom”.

(From the book There’s a Boy in the Girls’ Bathroom)

 

  1. Who is the text about?
  2. Where does the action take place?
  3. What does the main character like/dislike?
  4. What sort of student do you think the main character is?

 

 

Read the text and answer the following questions

 

”The White House is one of the smallest presidential mansions in the world, measuring only 170 feet in length, 85 feet in depth and sitting on a mere 18 acres of landscaped grounds. Architect James Hoban’s plan for a boxlike stone structure with a hipped roof, balustrade, and a columnar entrance, though clearly unoriginal was selected from the open design contest by judges who praised it as ’attractive, dignified, and flexible’. President Zach Herney, even after three and a half years in the White House, seldom felt at home here among the maze of chandeliers, antiques, and armed Marines”.

(From the book Deception Point by Dan Brown)

 

  1. How is the White House described?
  2. How does the president feel about living in the White House?
  3. Continue the story on your own. Write at least five sentences what happens next!

 

Read the text and work with the vocabulary

”Yes, of course, it’s fine to-morrow, said Mrs. Ramsay. But you’ll have to be up with the lark, she added. To her son these words conveyed an extraordinary joy, as if it were settled in the expedition were bound to take place and the wonder to which he had looked forward, for years and years it seemed, was after a night’s darkness and a day’s sail within touch.”

(From the book To the Lighthouse by Virginia Woolf)

  1. Explain in English what the phrase “be up with the lark” means.
  2. Explain in English what is meant by “within touch”
  3. Explain in English what the word “joy” means.
  4. Translate the following words: added, conveyed, settled in, looked forward, night’s darkness

Read the text and work with the reading activities stated below

 

”It is a truth universally acknowledged, that a single man in position of a good fortune, must be in want of a wife. However, little known the feelings or views of such a man may be on his first entering a neighbourhood, this truth is so well fixed in the minds of the surrounding families, that he is considered as the rightful property of some one or other of their daughters” (From the book Pride and Prejudice by Jane Austen)

 

  1. Provide a title (suggest a suitable title that goes with the paragraph.
  2. Write down the words that you do not understand.

 


RSS 2.0